Przypominamy, że przed okresem zimowym należy sprawdzić stan techniczny wodomierza i odpowiednio zabezpieczyć go przed zamarznięciem. Niska temperatura może uszkodzić wodomierz zwłaszcza, gdy znajduje się on w nieogrzewanej piwnicy lub studni wodomierzowej.

W wyniku awarii wodomierza głównego lub podlicznika (mierzącego wodę zużywana do podlewania) może dojść do rozszczelnienia instalacji wodociągowej, zalania pomieszczeń, a nawet przerwy w dostawie wody. Dzięki kilku prostym zabiegom można się uchronić się przed skutkami uszkodzenia wodomierza i dodatkowymi kosztami związanymi z np. z jego wymianą.

Jeżeli wodomierz znajduje się wewnątrz budynku:

  • sprawdź szczelność okien i drzwi, wymień uszkodzone elementy, tak by mroźne powietrze nie przenikało do środka;
  • zabezpiecz wodomierz materiałem izolującym, np. szmatami, starym kocem, gazetami lub specjalistyczną izolacją, którą można kupić w sklepach budowlanych np. wełną mineralną lub matą izolacyjną. Pamiętaj, aby nie zakryć okienka umożliwiającego sprawdzenie wskazania wodomierza;
  • zabezpiecz odsłonięte przewody wodociągowe narażone na działanie niskich temperatur np. przy pomocy styropianu lub tzw. osłony izolacyjnej wykonanej z pianki poliuretanowej.

Jeżeli wodomierz znajduje się w studzience:

  • sprawdź szczelność pokrywy, jeśli nie jest szczelna – uzupełnij ubytki np. pianką montażową;
  • uprzątnij studzienkę i koniecznie usuń zalegającą w niej wodę;
  • odpowiednio zaizoluj pokrywę oraz znajdujące się we wnętrzu studzienki urządzenie pomiarowe według opisanego wyżej sposobu.

Przed mrozem należy zabezpieczyć również sieć sezonową, np. ogrodową. Odwodnij instalację i zamknij dopływ wody. W przeciwnym razie może ona zamarznąć i rozsadzić rury, co wiąże się z kosztownymi naprawami.

Przypominamy, że za prawidłowe zabezpieczenie zestawu wodomierzowego i pomieszczenia w którym on się znajduje a także wewnętrznej instalacji wodociągowej odpowiada Klient. Jeżeli doszło do uszkodzenia wodomierza, niezwłocznie skontaktuj się z Pogotowiem WOD-KAN pod bezpłatnym, czynnym całą dobę numerem 994.

Pracownicy Zakładu Wodociągów dokonają wymiany uszkodzonego wodomierza. Jest to usługa odpłatna.